Sprungmarken

Servicenavigation

Hauptnavigation

Sie sind hier:

Hauptinhalt

Projekte oder Case Studies mit Studierenden

Student projects1

Das Bearbeiten von praxisnahen Fallstudien wird in vielen unserer Kurse als Lehrkonzept genutzt, um die Studierenden mit möglichst anschaulichen Beispielen zu konfrontieren. Auch in diesem Kontext bietet sich die Möglichkeit einer Kooperation, die den teilnehmenden Unternehmen ermöglicht spezifische Fragestellungen zu adressieren.

Beispielsweise in der Veranstaltung "New Product Management" werden die Studierenden mit einer Problemsituation einer unserer Kooperationspartner konfrontiert, für die sie mithilfe zuvor erlernter Techniken und Methoden eine Lösung entwickeln. Die Aufgabenstellungen der Unternehmen an die Studierenden werden dabei im Vorfeld eng mit dem Lehrstuhl abgestimmt. Die Ergebnisse stehen den Unternehmen im Anschluss zur Verfügung und wurden in den vergangenen Jahren von den Unternehmen teilweise umgesetzt.

 


 

Beispiele für vergangene Case Studies

 

DB_Schenker_logo

DB Schenker

DB Schenker cooperates with the Frauenhofer Institute for Material Flow and Logistics in the DB Schenker Enterprise Lab. Jointly, they have developed a digital training based on virtual reality to onboard new employees in a more efficient and motivating way (e.g., for employees working in packaging). This solution is used internally but could also be distributed externally. Within the course “New Product Management” the students evaluated relevant markets for digital trainings, the competitive situation, potential pricing models and go-to-market strategies.


b&d

b&d Energie- und Umwelttechnik GmbH

b&d Energie- und Umwelttechnik GmbH developed a coaxial earth probe system for geothermal cooling of industrial processes. It allows to dissipate low-temperature waste heat and to store it for later use.  These probes can be used for both heating and cooling. Within the framework of a case study, a market access strategy for the earth probe system will be developed. Particular attention will be paid to USP,  market and competitive analysis and market access strategies.


NexusUnited

NEXUS

NEXUS operates in the field of RPA & IoT, which are technological enabler for business process improvement and can lead as far as disruptive business model innovation. No company denies the need to embrace and deploy these technologies. But maturity of technological adoption varies across market (company sizes, industry verticals). Within the case study students were asked to define the customer adoption lifecycle, including key characteristics per stage, as well as survey the competition to define service product offerings per lifecycle phase for RPA & IoT offered by NEXUS.




Nebeninhalt

Kontakt

Cassian Behlau
Wissenschaftlicher Mitarbeiter
Tel.: 0231 755-8357